Ce se întâmplă cu producția de Salam de Sibiu în vreme de pandemie? Vești noi despre o delicatesă de tradiție
În România producția anuală de Salam de Sibiu IGP ramâne constantă la 3.000 de tone, chiar și în acest an provocator pentru toate afacerile.
Mai mult decât atât, în cadrul categoriei se dezvoltă un nou trend: Salam de Sibiu IGP feliat, care reprezintă aproximativ 6% din totalul vânzărilor. Salamul de Sibiu, cunoscut ca o delicatesă locală, a devenit în 2016 primul produs românesc din carne recunoscut la nivelul Uniunii Europene. „De mai bine de doi ani, celebrăm tradiția acestui produs veritabil pe 1 noiembrie, producția unică a acestuia fiind meșteșugul de care suntem mândri. În cadrul proiectului european «Enjoy it’s from Europe» – al treilea an de desfășurare Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu (APSS) a pregătit spoturile de promovare (disponibile pe youtube și pe pagina de promovare a programului www.sibiusalamipgi) care fac cunoscută metoda de producție și calitatea intrinsecă a salamului care au stat la baza obținerii Indicației Geografice Protejate (IGP)”, ne-a declarat doamna Carmen Gavrilescu, președinta APSS (Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu). Această organizație a luat naștere în 2014, în urma colaborării a șase producători locali din Romania – Agricola, Salsi, Aldis, Scandia, Cris-Tim și Reinert -, și își dorește să facă cunoscut Salamul de Sibiu IGP peste granițele țării și să consolideze poziționarea acestuia ca brand de țară.
Povestea Salamului de Sibiu
Dar care este povestea Salamului de Sibiu? A început acum mai bine de 100 de ani, iar istoria acestui mezel delicios ne arată, prin dovezi certe, că producția a fost demarată concomitent în cel puțin două zone din România, în Mediaș și în arealul Văii Prahovei. Atunci când popularitatea sa a crescut, ajungând să fie cunoscut și peste hotare, exportul produsului se făcea prin Vama Sibiu, pentru că acesta era punctul de trecere spre teritoriul austro-ungar. Ștampila de export aplicată pe documente bifa „Vama Sibiu”, asa că ușor-ușor numeroasele comenzi venite din partea colaboratorilor externi păstrau mențiunea „Salam din Vama Sibiu”. La scurt timp, produsul a devenit cunoscut publicului sub titulatura „Salam de Sibiu”, în ciuda faptului că la Sinaia, de pildă, unde era produs, se numea inițial „Salam de iarnă”.
Mezelarii au început să producă Salam de Sibiu încă din 1895. La începutul secolului al XIX-lea, mezelarii locali au adaptat rețeta și procesul de producere pe care le-au transmis din generație în generație. „Atunci când pasiunea și devotamentul se întâlnesc, obții savoarea. Carnea de porc alături de slănina tare, specială, sunt maturate timp îndelungat pentru a conferi Salamului de Sibiu un gust aparte. Cu o istorie de peste 130 de ani, acesta este cunoscut de toți românii și de toate generațiile țării. Alături de șase producători din România, ne-am unit în 2014 într-o asociaţie şi am pus povestea Salamului de Sibiu în lumina reflectoarelor cu scopul de a duce mai departe tradiția producției autentice a Salamului de Sibiu IGP, așa cum am primit-o din generație în generație”, ne-a mai declarat doamna Carmen Gavrilescu. În completare: „Brandurile trebuie să aibă în spate vizionari, brandurile duc mai departe visul unui om sau al unei echipe. Salamul de Sibiu IGP este primul brand românesc care a trecut graniţele ţării, iar în această privinţă ne ajută mult comunităţile românilor din afară precum și proiectul european «Enjoy it’s from Europe. Sibiu Salami PGI». Oriunde în Italia, Spania ori Anglia lumea a auzit de salamul de Sibiu IGP”.
Ce înseamnă Salam de Sibiu IGP?
Odată cu dobândirea recunoașterii oficiale la nivel european, Salamul de Sibiu a primit denumirea de „Indicație Geografică Protejată”, acesta devenind un produs de mândrie națională. Potrivit legislației europene citate pe euractiv.ro, respectiv Regulamentului 510/2006, indicația geografică protejată se referă la numele unei regiuni, al unui loc bine determinat sau al unei țări care servește la desemnarea unui produs originar din această arie geografică și a cărui calitate sau reputație poate fi atribuită mediului geografic respectiv (inclusiv factori naturali și/sau umani) și a cărui producție/prelucrare/preparare are loc în zona geografică definită.
Asociația Salamului de Sibiu, înființată la data de 7 mai 2014 sub numele Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu, îi reunește pe singurii dintre cei acreditați să producă adevăratul Salam de Sibiu: Agricola Bacău, Aldis Călărași, H&E Reinert Brașov, Salsi Sinaia, Scandia România și Cris-Tim. Misiunea Asociației este menținerea Indicației Geografice Protejate și dezvoltarea durabilă a producției, precum și sprijinirea producătorilor pe plan național și internațional.